PBX چیست و چگونه کار می کند؟

PBX در حقیقت مخفف شده  Private branch exchange هست

مقصود از private تجهیزاتی هستن که موجب ارائه خدمات خصوصی سازمان ها در مقابل ارائه خدمات عمومی میشن

Branch در اینجا به معنی سیستمی چند کابره هست که اجازه اشتراک گذاری رو از طریق خطوط داخلی شرکت فراهم میکنه

و exchange به عنوان عملگری اصلی محسوب میشه که تلفن ها رو از داخلی به خارجی یا بلعکس سوئیچ میکنه

خُب، با وجود این تعاریف، بازهم مفهوم PBX اندکی سردرگم کننده هست

پس بیاین این مفهوم رو اندکی بیشتر واکاوی کنیم.

در این ویدئو همراه ما باشید تا تعریف ساده ای از اینکه PBX چیست و چگونه کار می کند را به شما رائه دهیم.

PBX به عنوان سِروری مرکزی در سیستم تلفنی کسب و کار ها به کار گرفته میشه  و به طور کلی دو کار مهم انجام میده

برقراری ارتباطات داخلی میان همکاران یک شرکت

و ایجاد ارتباط، میان تماس های خارجی با سیستم تلفنی داخلی

حالا بیاین به تماس های داخلی بپردازیم

فرض کنین یک شرکت با 20 کارمند داریم

روشنِ که شما بایستی توانایی تماس با هر یک از همکاران تون رو داشته باشید

برای این منظور، اولین چیزی که به ذهنمون میرسه این هست که یک تلفن به هر یک از کارمندان شرکت اختصاص بدیم

خُب، گرچه این روشی اشتباه نیست اما نیاز ما رو به قدر کافی برآورده نمیکنه

برای اینکه مطمئن بشیم کارمندان می تونن با یکدیگر در تماس باشن، ما نیاز داریم که همه تلفن ها رو به PBX مون متصل کنیم

و برای هر تلفن یک شماره داخلی تعریف کنیم

به این ترتیب وقتی شما می خواین با یکی از همکارنتون تماس بگیرین با گرفتن داخلی اون، PBX نخست ارتباط داخلی شما رو برقرار میکنه و زمانی که این ارتباط برقرار شد، تلفن ها شروع به زنگ خوردن میکنن و شما می تونین صحبت کنین

این کاری هست که PBX برای برقراری یک تماس داخلی انجام میده

در عین حال ، جهت پیش برد کسب و کارمون، ما نیاز داریم تا با مشتریانمون هم ارتباط داشته باشیم ، یا تأمین کنندگانمون ، و یا هر فرد دیگری خارج از سازمان

پس به منظور برقراری ارتباط خارجی

ما باید PBXمون رو به شبکه تلفن عمومی ارتباط بدیم و این کار رو از طریق خط ثابت تلفنی که به ما داده شده انجام میدیم، به این ترتیب وقتی می خوایم با شخصی خارج از شرکت تماس بگیریم ، به عنوان مثال با یک مشتری ، دستور این تماس نخست به PBX منتقل میشه . PBX این درخواست رو جهت برقراری ارتباط به پورت ترانک ارسال می کنه که همون خط تلفن خودمون هست

در نهایت، ارتباط با مشتری از طریق شبکه عمومی برقرار میشه، اونم از طریق ترانک و PBX ما

PBX این تماس رو با در نظر گرفتن قوانین پیش فرض هدایت می کنه

به عنوان مثال جهت ارتباط با IVR  و یا ارتباط دادن به تماس گروهی و یا یک داخلی مشخص

به طورکلی، PBX تمامی تماس های داخلی و خارجی رومدیریت میکنه تا مطمئن باشیم ارتباطات خارجی هیچگاه از دست نمیرن و به راحتی برقرار میشن….اون هم به بهترین نحو ممکن و با کمترین هزینه

انواع مختلفی از PBX با تکنولوژی های مختلف وجود دارن

به عنوان مثال PBX های مرسوم وسنتی که با خطوط تلفن کار می کنن

IPPBX که تماس رو از طریق اینترنت برقرار میکنه

و cloud PBX که بر اساس سیستم ابری خدماتش رو ارائه میده و نیاز به هیچگونه سخت افزاری نداره

انواع مختلف PBX بسته به نوع سازمان ها ، بزرگی اونها، مدل کسب و کارشون، مِتُد کارایی شون و  وضعیت زیرساختشون می تونن کارائی داشته باشن

با این حساب، PBX هایی که از روش های سنتی استفاده می کنن بر روی مسیریابی تماس ها متمرکز میشن

در حالی که IPPBX و Cloud PBX امکانات بسیار بیشتری ارائه میدن، مانند ارتباطات UC

جهت کسب اطلاعات بیشتر، ما رو در پیج و وب سایت yeastariran دنبال کنید

The last comment and 6 other comment(s) need to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *